پایگاه تخصصی علمی و پژوهشی قرض‌الحسنه
ArEn

اولویت های پژوهشی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

در راستای حمایت و توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش و تشویق محققان و دانشجویان در حوزه‌های اقتصادی، بانکداری اسلامی، پولی و بازار سرمایه و ... به‌منظور ارتقاء کیفیت و تنوع‌بخشی به سبد خدمات و محصولات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، اداره کل پژوهش و نوآوری بانک، اقدام به شناسایی موضوعات پژوهشی اولویت‌دار بانک کرده که در ادامه فهرست آن آورده شده است. لازم به ذکر است، علاوه بر اولویت‌های بیان‌شده، محققان و پژوهشگران می‌توانند موضوعات بدیع و کاربردی هم‌راستا با اهداف و مأموریت‌های بانک مهر را به این اداره کل پیشنهاد دهند. علاقه‌مندان می‌توانند عنوان موضوع پژوهشی درخواستی خود را به آدرس ایمیل innovationcenter@qmb.ir ارسال کنند تا در صورت تائید بانک نسبت به طی مراحل بعدی اقدام گردد.

فناوری‌های نوظهور، هوش مصنوعی، بلاک چین و ارزهای دیجیتال
1- تعیین مدل تعامل و خدمات قابل‌ارائه توسط بانکداری اسلامی با کسب‌وکارهای رمزارزی
2- ارائه مدل عملیاتی مبتنی بر ریال دیجیتال و زیرساخت بلاکچین جهت ره‌گیری و هدفمند نمودن تسهیلات اعطایی
3- ارائه مدلی برای ورود و ارائه خدمت بانکی به کسب‌وکارهای حوزه دیفای (خدمات مالی توزیع‌شده)
4- شناسایی کاربردهای متاورس، web3 و واقعیت افزوده در بهبود خدمات و ارتقاء تجربه مشتری
5- ارائه مدل عملیاتی برای پیاده‌سازی مدیریت کلان داده‌ها و کاربردهای آن در سطح بانک
6- ارائه مدلی مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی در حوزه‌های کشف تقلب و تشخیص نفوذ
7- ارائه مدلی مبتنی بر توکنایزکردن دارایی به‌منظور تأمین مالی کسب‌وکارهای پر پتانسیل
8- ارائه راهکارهای مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی به‌منظور سودآوری خدمات بانک
9- رمزارزها و تأثیر آن‌ها بر خدمات بانکی
10- ارائه کاربرد فناوری‌های نوین متاورس و بلاکچین در صنعت بانکداری و طراحی محصولات مرتبط
11- بررسی کسب‌وکارهای بانکی مبتنی بر رمز ریال در قالب عقد قرض‌الحسنه

فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه و توسعه کسب‌وکار
12- پیشنهاد مدلی برای توسعه خدمات بانکی با محوریت کودکان و نوجوانان با هدف ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه
13- ارائه مدل‌های جدید کسب درآمد در حوزه بانکداری اسلامی با تمرکز بر عقد قرض‌الحسنه
14- تنوع‌بخشی به وثایق موردپذیرش برای اعطای وام با هدف مولدسازی دارایی‌های منجمد افراد
15- امکان‌سنجی و ارائه راهکارهای جدید برای نفوذ کارت مهر در سطوح مختلف زندگی ایرانی (شمولیت مالی)
16- روش‌های افزایش درآمدهای غیر مشاع و طراحی مدل افزایش درآمدهای کارمزدی
17- بررسی عوامل مؤثر در افزایش سهم بازار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
18- برآورد و تخمین ظرفیت رشد منابع قرض‌الحسنه در طی 5 سال آینده
19- نقشه راه توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر اساس اسناد بالادستی

بانکداری شرکتی
20- بررسی مدل‌های تعامل بانک با استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها با توجه به محدودیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر در حوزه شرکت‌داری و ارائه مدل پیشنهادی
21- الگوی بهینه همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با کارگزاری‌ها و مسئله واریز آنی
22- بررسی مدل‌های بانکداری شرکتی متناسب با بانکداری قرض‌الحسنه
23- شناسایی راهکارهای هم‌افزایی صندوق‌های قرض‌الحسنه با محوریت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
24- بررسی و طراحی مدل‌های ارتباط بانک قرض‌الحسنه با بازار سرمایه و صنعت بیمه

نوآوری
25- بررسی بازار اقتصاد API در شبکه بانکی و تعیین مدل تعرفه‌گذاری خدمات مبتنی بر API
26- ارائه مدلی برای پیاده‌سازی نوآوری باز و سنجش میزان تأثیرگذاری آن بر تنوع‌بخشی بر خدمات بانک
27- بررسی تأثیر استراتژی‌های سازمانی بر نوآوری در ارائه خدمات با در نظر گرفتن متغیر میانجی‌ جو سازمانی در بانک
28- نحوه مناسب ساختاردهی و ایجاد حلقه‌های نوآوری برای توسعه و تنوع‌بخشی به خدمات بانکی

مسئولیت اجتماعی و نوآوری اجتماعی
29- ارائه مدلی برای سنجش آثار اجتماعی کسب‌وکارها به‌منظور اولویت‌دهی در فرایند تأمین مالی
30- استخراج راهکارهای مبتنی بر نوآوری اجتماعی جهت هدفمندسازی مسئولیت اجتماعی بانک
31- ارائه مدلی برای ارتباط بانک قرض‌الحسنه با نهادهای فرهنگی انقلابی
32- پیشنهاد مدل‌های حمایت از کسب‌وکارهای اجتماعی توسط بانک
33- طراحی نظام جامع تخصیص بودجه مسئولیت اجتماعی بانک
34- چگونگی ایفای نقش بیشتر بانک در ثبات اقتصادی و اجتماعی جامعه از طریق بانکداری اجتماعی
35- چگونگی گسترش فعالیت بانک و نفوذ در سطوح مختلف کسب‌وکار جامعه با استفاده از نیازسنجی و محورهای حیاتی در این زمینه

تأمین مالی خرد
36- بررسی تجربیات بانک‌های بین‌المللی و شناسایی نوآوری‌های به کارگرفته شده در تأمین مالی خرد اسلامی
37- بررسی الگوهای نوین توسعه بانکداری جامع قرض‌الحسنه و ارائه مدل پیشنهادی
38- بررسی تأثیر و شناسایی راهکارهای هم‌افزایی و روش‌های تأمین مالی قرض‌الحسنه در حوزه کسب‌وکار خرد (مورد مطالعاتی اصناف)
39- بررسی تأثیر و شناسایی راهکارهای هم افزایی و روش‌های تأمین مالی قرض‌الحسنه در حوزه کسب‌وکار خرد (مورد مطالعاتی مشاغل خانگی)
40- بررسی تأثیر و شناسایی راهکارهای هم افزایی و روش‌های تأمین مالی قرض‌الحسنه در حوزه کسب‌وکار خرد (مورد مطالعاتی شرکت‌های کوچک و متوسط SME)
41- نیازسنجی تأمین مالی فینتک‌ها توسط بانک و نحوه ارزش گذاری دارائی نامشهود آن‌ها
42- امکان‌سنجی تأمین مالی (چتر حمایتی) استارتاپ‌های حوزه‌های فناوری اطلاعات توسط بانک مهر ایران
43- بررسی تأثیر انتشار اوراق صکوک قرض‌الحسنه بر فرایند تأمین مالی در بانک‌های قرض‌الحسنه
44- مدل‌های حمایت از کسب‌وکارهای خرد، کوچک و متوسط از طریق قرض‌الحسنه
45- تهیه سند جامع تأمین مالی خرد از دیدگاه ساختاری، نحوه تجهیز و تخصیص، ضمانت و نظارت
46- بررسی امکان روش‌های تأمین مالی جمعی (crowd funding) با امکان توثیق گروهی و زنجیره‌وار در حوزه قرض‌الحسنه

بازاریابی و روابط عمومی
47- روش‌های نوین بازاریابی در بانک‌های قرض‌الحسنه مبتنی بر الزامات ناشی از تحولات فناوری
48- طراحی ابزارها و محصولات قرض‌الحسنه متناسب با انواع بنگاه‌ها، صنوف و مشاغل مختلف
49- بررسی موانع زیرساختی برای توسعه خدمات بانکداری الکترونیک و کانال‌های ارتباطی جدید تبادلات بین‌بانکی
50- طراحی اکوسیستم بانکداری دیجیتال با تمرکز بر تحول دیجیتال و نئو بانک‌ها در حوزه قرض‌الحسنه
51- قیمت‌گذاری خدمات بانکی (مبنای محاسبه کارمزد خدمات) و راهکارهای افزایش کارمزدها
52- شناسایی فرصت‌های بهبود مدیریت تجربه مشتریان در بانک، خصوصاً تجربه دیجیتال مشتری
53- تجزیه‌وتحلیل ارزش بلندمدت مشتری به‌منظور بخش‌بندی و مدیریت سودآوری مشتریان
54- شناخت عادات رسانه‌ای گروه‌های مختلف مشتریان بانک با هدف تدوین استراتژی ارتباطی– رسانه‌ای
55- ارائه الگوهای رفتاری مشتریان بانک و برنامه‌ریزی جهت وفادارسازی آن‌ها
56- بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر مدیریت روابط مشتریان در صنعت بانکداری
57- چگونگی بازجذب و احیا مشتریان در بانکداری قرض‌الحسنه
58- بررسی ضریب نفوذ برند بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
59- روش‌شناسی نحوه تبلیغات در بانکداری قرض‌الحسنه (روش تعیین صحیح رسانه اثربخش)
60- آسیب‌شناسی دلایل افزایش مشتریان راکد و یا علل ریزش مشتریان
61- ارائه مدل‌های شناسایی، احصاء و تفکیک نیاز کسب‌وکارهای خرد در حوزه قرض‌الحسنه با استفاده از تکنیک‌های میکرو مارکتینگ و لوکال مارکتینگ
62- امکان‌یابی، تحلیل و معرفی روش‌های گسترش نفوذ بازار قرض‌الحسنه با مشارکت خیرین در حوزه‌های مختلف
63- آسیب‌شناسی طرح‌های منتخب بانک از دیدگاه مشتری

اعتبارسنجی
64- پژوهش در خصوص بهترین و مؤثرترین روش محاسبه رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک، اقلام موردنیاز و روش‌های آماری مربوطه جهت محاسبه رتبه اعتباری
65- ارائه مدلی جامع برای اعتبارسنجی مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر جهت اعطای تسهیلات
66- روش‌های نوین اعتبارسنجی و وثیقه گذاری وام‌های قرض‌الحسنه جهت تنوع‌بخشی به سبد وثایق

ریسک
67- مدلی برای شناسایی و ارزیابی ریسک‌های بانکداری دیجیتال در سیستم بانکی
68- ارائه مدل هوشمند پایش محصولات و خدمات در سطح نظام بانکی (چه در داخل و چه در خارج کشور)
69- بررسی و شناخت نقاط قوت و ضعف بانک در حوزه ریسک عملیاتی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه
70- بررسی روش‌های مؤثر و کارآمد نحوه پیش‌بینی تعهدات آتی بانک، محاسبه و روش‌های آماری مربوطه.
71- بررسی روش‌های آماری آزمون بحران ریسک‌های نقدینگی، اعتباری، عملیاتی و بازار
72- بررسی راه‌های کنترل و ارزیابی ریسک عملیاتی
73- بررسی میزان و نحوه تأثیر متغیرهای اقتصادی جامعه ازجمله تورم، نرخ ارز، سرمایه‌گذاری مردم در بازارهای موازی و ... بر نقدینگی بانک و ایجاد ریسک نقدینگی

منابع انسانی و درون‌سازمانی
74- تأثیر هوشمندسازی بانک‌ها بر کاهش هزینه‌های عملیاتی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
75- ارائه چارچوب مدیریت دانش در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
76- شناسایی عوامل مؤثر بر حفظ و انتقال دانش بانکی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
77- ارائه الگوی مفهومی مدیریت دانش مبتنی بر سرمایه فکری و تخصصی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
78- شناسایی مؤلفه‌های اثربخشی نیروی انسانی و شاخص‌های فرهنگ کار مطلوب در بانکداری قرض‌الحسنه
79- ارزیابی میزان اثربخشی پاداش‌های موردی
80- طراحی الگوی مطلوب حسابداری منابع انسانی
81- شناسایی عوامل مؤثر بر احساس عدالت سازمانی و سنجش سطح عدالت سازمانی در شعب و ستاد بانک
82- بررسی و طراحی الگوی سنجش رضایت شغلی کارکنان
83- آسیب‌شناسی نظام توسعه مسیر پیشرفت شغلی در بانک
84- آسیب‌شناسی و طراحی الگوی مدیریت انتظارات کارکنان بانک

امنیت فناوری اطلاعات
85- راهکارهای ارتقاء امنیت در بانکداری مجازی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
86- بررسی موضوع مدیریت رخدادهای امنیتی در فضای سایبری بانکی و ارائه راهکارهای بهبود
87- بررسی ریسک‌های موجود در فناوری اطلاعات و ارتباطات، نحوه و میزان تأثیر بر عملیات بانک

بین‌الملل
88- ارائه راهکارهای جدید برای بین‌المللی شدن مفهوم قرض‌الحسنه و توسعۀ خدمات بانکی مربوطه

اقتصادی و مالی
89- بررسی مؤلفه‌های اقتصاد رفتاری در حوزه قرض‌الحسنه
90- راهکارهای تعامل بانک‌های قرض‌الحسنه با بانک‌های تجاری کشور
91- بررسی روش‌های جدید و الگوی مطلوب مدیریت نقدینگی در بانک‌های قرض‌الحسنه
92- کاربرد اقتصاد رفتاری در تحلیل رفتار مشتریان بانک
93- بررسی نقش استفاده از ابزارهای نوین مالی در افزایش جامعه آماری مشتریان بانک نظیر پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها
94- شناخت مسائل مرتبط با افزایش میزان وابستگی مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید در حوزه‌های متنوع‌تر
95- تأثیر محدودیت‌های ابزارهای نقدینگی در بانک‌های قرض‌الحسنه نسبت به بانک‌های تجاری، بر میزان ریسک نقدینگی
96- تحلیل هزینه-فایده در خصوص تأسیس کارگزاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، فواید حاصل از توسعه بانک در این زمینه و مقایسه با هزینه‌های پرداختی به کارگزاران

بانکداری اسلامی و مسائل فقهی
97- مباحث و ابهامات اساسی در نظارت شرعی در بانک‌های قرض‌الحسنه
98- سنجش پیامدهای عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی بر سیاست‌های پولی در نظام بانکداری اسلامی
99- بررسی جایگاه وجه التزام در فقه اسلامی و بانکداری قرض‌الحسنه
100- جایگاه عقد قرض و الزامات آن در استانداردهای حسابداری، حسابرسی و حاکمیتی مؤسسات مالی اسلامی (AAOIFI)

حقوقی و مطالبات
101- راهکارهای پیشگیری از مطالبات غیر جاری و ارائه مدل مؤثر و بهینه وصول مطالبات
102- بررسی رفتار مشتریان بانک در بازپرداخت تسهیلات پرداختی و ارائه راهکارهای مناسب

آموزش
103- یافتن روش‌های آموزشی نوین در جهت تحول صنعت بانکداری

آینده‌پژوهی، الگوبرداری و مطالعات تطبیقی
104- مطالعات آینده‌پژوهانه برای شناسایی کلان‌روندهای فناوری مرتبط با بانک‌های قرض‌الحسنه
105- بررسی خدمات و محصولات بانکداری خرد در کشورهای منتخب
106- بررسی تطبیقی نئو بانک‌ها در کشورهای منتخب
107- بررسی روش‌های تأمین مالی خرد در کشورهای منتخب
108- شناسایی کلان‌روندهای فناوری‌ها و نوآوری‌های بانکی در 5 سال آینده
109- شناسایی ترندها و روندهای صنعت مالی و بانکی دنیا در 5 سال آینده


02191006005

تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، نرسیده به خیابان بهشتی، نبش خیابان ادیب الممالک ۱۰، ساختمان بانک قرض الحسنه مهر ایران، طبقه اول

©تمامی حقوق این پایگاه برای بانک قرض الحسنه مهر ایران محفوظ است 2024