بازکاوی مفهوم قر ض الحسنه؛ زمینه ساز ایده هایی خلّاق برای تبلیغات حساب های قرض الحسنه در نظام بانکی
بانک ها ؛ تبلیغات تجاری ؛ حساب بانکی ؛ خلاقیت ؛ قرض الحسنه
اولین همایش تبلیغات خلاق بانکی
1388/2009
چکیده
بررسی وضع تبلیغات موجود بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در خصوص حساب های قر ض الحسنه نشانگر آن است که تبلیغات موجود که با دامن زدن و گسترش انگیزه های مادی مردم، اقدام به جذب سرمایه های آنان می کند مطابقتی با ماهیت این نهاد دینی ندارد و بلکه با روح «قرض الحسنه » منافات دارد. این وضعیت نه تنها موجب جذب سرمایه با این نیت خیر نمی شود بلکه حتی در نمی تواند ایجاد فضای سالم و الهی در جامعه دینی را در پی داشته باشد. به نظر می رسد بخش مهمی از انحراف در چگونگی تبلیغات حساب های قرض الحسنه بانک ها و عدم موفقیت در اثربخشی آن، ریشه در عدم شناخت صحیح از ماهیت، جایگاه و اهمیت نهاد قرآنی قرض الحسنه در نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام و در جامعه اسلامی دارد. این مقاله بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که آیا میتوان با بازکاوی مفهوم قر ض الحسنه، به اید ه هایی بدیع و خلّاق در تبلیغات آن دست یافت ؟فرضیه نویسنده نیز آن است که قابلیت ها و ظرفیت مفهومی این نهاد- ابزار برجسته اقتصادی و اجتماعی، .به حدی است که می توان درصورت توجه جدی به ابعاد آن، ایده هایی بدیع و خلّاق برای تبلیغات مؤثر درباره آن بدست آورد. نویسنده قویاً بر این باور است که درصورت شناخت صحیح سیاست گذاران نظام بانکی و بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری از ماهیت نهاد قرض الحسنه و اهمیت و آثار آن، و اقدام به سیاست گذاری، برنامه ریزی، طراحی و تولید پیام های تبلیغاتی و آگهی های تجاری مبتنی بر این شناخت صحیح، م یتوان گام های مؤثری در جهت جذب منابع حسا بهای سپرده قر ضالحسنه نظام بانکی و رونق این نهاد اسلامی در بانکداری اسلامی کشور برداشت.