logo
ArEn
عنوان :

مطالعه نقش مدیریت کیفیت جامع در تأثیرگذاری تفکر استراتژیک بر رضایت مشتری در نظام بانکی (مطالعه موردی: بانک قرض الحسنه مهر ایران)

ناشر :

موسسه آموزش عالی فروردین - قائمشهر، گروه مدیریت

سال :

1399/2020

چکیده

نظام بانکی با گروهی از ذینفعان از جمله سپرده گذاران، تسهیلات گیرندگان، مشتریان خدمات بانکی، سهامداران، کارکنان و مدیران و غیره سروکار دارد. رعایت حقوق ذینفعان بانکی که عموما در قالب حاکمیت شرکتی در نظام بانکی از آن یاد می شود اثرات مثبتی بر اقتصاد برجای می گذارد. هدف از این مقاله معرفی و تحلیل «حقوق ذینفعان در عملیات سپرده پذیری نظام بانکداری بدون ربا از منظر حاکمیت شرکتی» و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن است. نتیجه این پژوهش که با استفاده از روش تحقیق روش تحلیل محتوایی تهیه شده است، نشان می دهد که در سپرده پذیری حساب های قرض الحسنه (پس انداز و جاری) و حساب های سرمایه گذاری مدت دار، سپرده گذاران از حقوقی همچون تعیین و پرداخت به موقع و کامل سود قطعی سپرده ها، انجام صحیح امور وکالت از سوی بانک، ایفای تعهدات مندرج در متن قرارداد برخوردار هستند. این مقاله ضمن معرفی مجاری تضییع حقوق سپرده گذاران و تضعیف اصول حاکمیت شرکتی، پیشنهادهایی همچون تفکیک سپرده های بانکی با استفاده از عقد «وکالت خاص»، نظارت بر عملیات بانکی جهت رعایت حقوق سپرده گذاران و تخصصی سازی شبکه بانکی را جهت تقویت حاکمیت شرکتی در عملیات سپرده پذیری نظام بانکداری بدون ربا ارائه می دهد.