در راستای حمایت و توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش و تشویق محققان و دانشجویان در حوزههای اقتصادی، بانکداری اسلامی، پولی و بازار سرمایه و ... بهمنظور ارتقاء کیفیت و تنوعبخشی به سبد خدمات و محصولات بانک قرضالحسنه مهر ایران، اداره کل پژوهش و نوآوری بانک، اقدام به شناسایی موضوعات پژوهشی اولویتدار بانک کرده که در ادامه فهرست آن آورده شده است. لازم به ذکر است، علاوه بر اولویتهای بیانشده، محققان و پژوهشگران میتوانند موضوعات بدیع و کاربردی همراستا با اهداف و مأموریتهای بانک مهر را به این اداره کل پیشنهاد دهند. علاقهمندان میتوانند عنوان موضوع پژوهشی درخواستی خود را به آدرس ایمیل innovationcenter@qmb.ir ارسال کنند تا در صورت تائید بانک نسبت به طی مراحل بعدی اقدام گردد.
                        فناوریهای نوظهور، هوش مصنوعی، بلاک چین و ارزهای دیجیتال
                        
                        1-	تعیین مدل تعامل و خدمات قابلارائه توسط بانکداری اسلامی با کسبوکارهای رمزارزی                      
                        
                        2-	ارائه مدل عملیاتی مبتنی بر ریال دیجیتال و زیرساخت بلاکچین جهت رهگیری و هدفمند نمودن تسهیلات اعطایی
                        
                        3-	ارائه مدلی برای ورود و ارائه خدمت بانکی به کسبوکارهای حوزه دیفای (خدمات مالی توزیعشده)
                        
                        4-	شناسایی کاربردهای متاورس، web3 و واقعیت افزوده در بهبود خدمات و ارتقاء تجربه مشتری
                        
                        5-	ارائه مدل عملیاتی برای پیادهسازی مدیریت کلان دادهها و کاربردهای آن در سطح بانک
                        
                        6-	ارائه مدلی مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، شبکههای عصبی در حوزههای کشف تقلب و تشخیص نفوذ
                        
                        7-	ارائه مدلی مبتنی بر توکنایزکردن دارایی بهمنظور تأمین مالی کسبوکارهای پر پتانسیل
                        
                        8-	ارائه راهکارهای مبتنی بر شبکههای اجتماعی بهمنظور سودآوری خدمات بانک
                        
                        9-	رمزارزها و تأثیر آنها بر خدمات بانکی
                        
                        10-	ارائه کاربرد فناوریهای نوین متاورس و بلاکچین در صنعت بانکداری و طراحی محصولات مرتبط
                        
                        11-	بررسی کسبوکارهای بانکی مبتنی بر رمز ریال در قالب عقد قرضالحسنه
                    
                        فرهنگسازی قرضالحسنه و توسعه کسبوکار
                        
                        12-	پیشنهاد مدلی برای توسعه خدمات بانکی با محوریت کودکان و نوجوانان با هدف ترویج فرهنگ قرضالحسنه
                        
                        13-	ارائه مدلهای جدید کسب درآمد در حوزه بانکداری اسلامی با تمرکز بر عقد قرضالحسنه
                        
                        14-	تنوعبخشی به وثایق موردپذیرش برای اعطای وام با هدف مولدسازی داراییهای منجمد افراد
                        
                        15-	امکانسنجی و ارائه راهکارهای جدید برای نفوذ کارت مهر در سطوح مختلف زندگی ایرانی (شمولیت مالی)
                        
                        16-	روشهای افزایش درآمدهای غیر مشاع و طراحی مدل افزایش درآمدهای کارمزدی 
                        
                        17-	بررسی عوامل مؤثر در افزایش سهم بازار بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        18-	برآورد و تخمین ظرفیت رشد منابع قرضالحسنه در طی 5 سال آینده
                        
                        19-	نقشه راه توسعه کسبوکار بانک قرضالحسنه مهر ایران بر اساس اسناد بالادستی
                    
                        بانکداری شرکتی
                        
                        20-	بررسی مدلهای تعامل بانک با استارتآپها و فینتکها با توجه به محدودیتهای بانک قرضالحسنه مهر در حوزه شرکتداری و ارائه مدل پیشنهادی
                        
                        21-	الگوی بهینه همکاری بانک قرضالحسنه مهر ایران با کارگزاریها و مسئله واریز آنی
                        
                        22-	بررسی مدلهای بانکداری شرکتی متناسب با بانکداری قرضالحسنه 
                        
                        23-	شناسایی راهکارهای همافزایی صندوقهای قرضالحسنه با محوریت بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        24-	بررسی و طراحی مدلهای ارتباط بانک قرضالحسنه با بازار سرمایه و صنعت بیمه
                    
                        نوآوری 
                        
                        25-	بررسی بازار اقتصاد API در شبکه بانکی و تعیین مدل تعرفهگذاری خدمات مبتنی بر API
                        
                        26-	ارائه مدلی برای پیادهسازی نوآوری باز و سنجش میزان تأثیرگذاری آن بر تنوعبخشی بر خدمات بانک
                        
                        27-	بررسی تأثیر استراتژیهای سازمانی بر نوآوری در ارائه خدمات با در نظر گرفتن متغیر میانجی جو سازمانی در بانک
                        
                        28-	نحوه مناسب ساختاردهی و ایجاد حلقههای نوآوری برای توسعه و تنوعبخشی به خدمات بانکی
                    
                        مسئولیت اجتماعی و نوآوری اجتماعی
                        
                        29-	ارائه مدلی برای سنجش آثار اجتماعی کسبوکارها بهمنظور اولویتدهی در فرایند تأمین مالی
                        
                        30-	استخراج راهکارهای مبتنی بر نوآوری اجتماعی جهت هدفمندسازی مسئولیت اجتماعی بانک
                        
                        31-	ارائه مدلی برای ارتباط بانک قرضالحسنه با نهادهای فرهنگی انقلابی
                        
                        32-	پیشنهاد مدلهای حمایت از کسبوکارهای اجتماعی توسط بانک
                        
                        33-	طراحی نظام جامع تخصیص بودجه مسئولیت اجتماعی بانک
                        
                        34-	چگونگی ایفای نقش بیشتر بانک در ثبات اقتصادی و اجتماعی جامعه از طریق بانکداری اجتماعی
                        
                        35-	چگونگی گسترش فعالیت بانک و نفوذ در سطوح مختلف کسبوکار جامعه با استفاده از نیازسنجی و محورهای حیاتی در این زمینه
                    
                        تأمین مالی خرد
                        
                        36-	بررسی تجربیات بانکهای بینالمللی و شناسایی نوآوریهای به کارگرفته شده در تأمین مالی خرد اسلامی
                        
                        37-	بررسی الگوهای نوین توسعه بانکداری جامع قرضالحسنه و ارائه مدل پیشنهادی
                        
                        38-	بررسی تأثیر و شناسایی راهکارهای همافزایی و روشهای تأمین مالی قرضالحسنه در حوزه کسبوکار خرد (مورد مطالعاتی اصناف)
                        
                        39-	بررسی تأثیر و شناسایی راهکارهای هم افزایی و روشهای تأمین مالی قرضالحسنه در حوزه کسبوکار خرد (مورد مطالعاتی مشاغل خانگی)
                        
                        40-	بررسی تأثیر و شناسایی راهکارهای هم افزایی و روشهای تأمین مالی قرضالحسنه در حوزه کسبوکار خرد (مورد مطالعاتی شرکتهای کوچک و متوسط SME)
                        
                        41-	نیازسنجی تأمین مالی فینتکها توسط بانک و نحوه ارزش گذاری دارائی نامشهود آنها
                        
                        42-	امکانسنجی تأمین مالی (چتر حمایتی) استارتاپهای حوزههای فناوری اطلاعات توسط بانک مهر ایران
                        
                        43-	بررسی تأثیر انتشار اوراق صکوک قرضالحسنه بر فرایند تأمین مالی در بانکهای قرضالحسنه
                        
                        44-	مدلهای حمایت از کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط از طریق قرضالحسنه
                        
                        45-	تهیه سند جامع تأمین مالی خرد از دیدگاه ساختاری، نحوه تجهیز و تخصیص، ضمانت و نظارت
                        
                        46-	بررسی امکان روشهای تأمین مالی جمعی (crowd funding) با امکان توثیق گروهی و زنجیرهوار در حوزه قرضالحسنه
                    
                        بازاریابی و روابط عمومی
                        
                        47-	روشهای نوین بازاریابی در بانکهای قرضالحسنه مبتنی بر الزامات ناشی از تحولات فناوری
                        
                        48-	طراحی ابزارها و محصولات قرضالحسنه متناسب با انواع بنگاهها، صنوف و مشاغل مختلف 
                        
                        49-	بررسی موانع زیرساختی برای توسعه خدمات بانکداری الکترونیک و کانالهای ارتباطی جدید تبادلات بینبانکی
                        
                        50-	طراحی اکوسیستم بانکداری دیجیتال با تمرکز بر تحول دیجیتال و نئو بانکها در حوزه قرضالحسنه
                        
                        51-	قیمتگذاری خدمات بانکی (مبنای محاسبه کارمزد خدمات) و راهکارهای افزایش کارمزدها
                        
                        52-	شناسایی فرصتهای بهبود مدیریت تجربه مشتریان در بانک، خصوصاً تجربه دیجیتال مشتری
                        
                        53-	تجزیهوتحلیل ارزش بلندمدت مشتری بهمنظور بخشبندی و مدیریت سودآوری مشتریان 
                        
                        54-	شناخت عادات رسانهای گروههای مختلف مشتریان بانک با هدف تدوین استراتژی ارتباطی– رسانهای
                        
                        55-	ارائه الگوهای رفتاری مشتریان بانک و برنامهریزی جهت وفادارسازی آنها
                        
                        56-	بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر مدیریت روابط مشتریان در صنعت بانکداری
                        
                        57-	چگونگی بازجذب و احیا مشتریان در بانکداری قرضالحسنه 
                        
                        58-	بررسی ضریب نفوذ برند بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        59-	روششناسی نحوه تبلیغات در بانکداری قرضالحسنه (روش تعیین صحیح رسانه اثربخش)
                        
                        60-	آسیبشناسی دلایل افزایش مشتریان راکد و یا علل ریزش مشتریان
                        
                        61-	ارائه مدلهای شناسایی، احصاء و تفکیک نیاز کسبوکارهای خرد در حوزه قرضالحسنه با استفاده از تکنیکهای میکرو مارکتینگ و لوکال مارکتینگ
                        
                        62-	امکانیابی، تحلیل و معرفی روشهای گسترش نفوذ بازار قرضالحسنه با مشارکت خیرین در حوزههای مختلف
                        
                        63-	آسیبشناسی طرحهای منتخب بانک از دیدگاه مشتری
                    
                        اعتبارسنجی 
                        
                        64-	پژوهش در خصوص بهترین و مؤثرترین روش محاسبه رتبهبندی اعتباری مشتریان بانک، اقلام موردنیاز و روشهای آماری مربوطه جهت محاسبه رتبه اعتباری
                        
                        65-	ارائه مدلی جامع برای اعتبارسنجی مشتریان بانک قرضالحسنه مهر جهت اعطای تسهیلات
                        
                        66-	روشهای نوین اعتبارسنجی و وثیقه گذاری وامهای قرضالحسنه جهت تنوعبخشی به سبد وثایق
                    
                        ریسک
                        
                        67-	 مدلی برای شناسایی و ارزیابی ریسکهای بانکداری دیجیتال در سیستم بانکی
                        
                        68-	ارائه مدل هوشمند پایش محصولات و خدمات در سطح نظام بانکی (چه در داخل و چه در خارج کشور)
                        
                        69-	بررسی و شناخت نقاط قوت و ضعف بانک در حوزه ریسک عملیاتی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه
                        
                        70-	بررسی روشهای مؤثر و کارآمد نحوه پیشبینی تعهدات آتی بانک، محاسبه و روشهای آماری مربوطه.
                        
                        71-	بررسی روشهای آماری آزمون بحران ریسکهای نقدینگی، اعتباری، عملیاتی و بازار
                        
                        72-	بررسی راههای کنترل و ارزیابی ریسک عملیاتی
                        
                        73-	بررسی میزان و نحوه تأثیر متغیرهای اقتصادی جامعه ازجمله تورم، نرخ ارز، سرمایهگذاری مردم در بازارهای موازی و ... بر نقدینگی بانک و ایجاد ریسک نقدینگی
                    
                        منابع انسانی و درونسازمانی
                        
                        74-	تأثیر هوشمندسازی بانکها بر کاهش هزینههای عملیاتی در بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        75-	ارائه چارچوب مدیریت دانش در بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        76-	شناسایی عوامل مؤثر بر حفظ و انتقال دانش بانکی در بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        77-	ارائه الگوی مفهومی مدیریت دانش مبتنی بر سرمایه فکری و تخصصی در بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        78-	شناسایی مؤلفههای اثربخشی نیروی انسانی و شاخصهای فرهنگ کار مطلوب در بانکداری قرضالحسنه
                        
                        79-	ارزیابی میزان اثربخشی پاداشهای موردی
                        
                        80-	طراحی الگوی مطلوب حسابداری منابع انسانی 
                        
                        81-	شناسایی عوامل مؤثر بر احساس عدالت سازمانی و سنجش سطح عدالت سازمانی در شعب و ستاد بانک 
                        
                        82-	بررسی و طراحی الگوی سنجش رضایت شغلی کارکنان
                        
                        83-	آسیبشناسی نظام توسعه مسیر پیشرفت شغلی در بانک
                        
                        84-	آسیبشناسی و طراحی الگوی مدیریت انتظارات کارکنان بانک
                    
                        امنیت فناوری اطلاعات
                        
                        85-	راهکارهای ارتقاء امنیت در بانکداری مجازی در بانک قرضالحسنه مهر ایران
                        
                        86-	بررسی موضوع مدیریت رخدادهای امنیتی در فضای سایبری بانکی و ارائه راهکارهای بهبود
                        
                        87-	بررسی ریسکهای موجود در فناوری اطلاعات و ارتباطات، نحوه و میزان تأثیر بر عملیات بانک
                    
                        بینالملل
                        
                        88-	ارائه راهکارهای جدید برای بینالمللی شدن مفهوم قرضالحسنه و توسعۀ خدمات بانکی مربوطه
                    
                        اقتصادی و مالی
                        
                        89-	بررسی مؤلفههای اقتصاد رفتاری در حوزه قرضالحسنه
                        
                        90-	راهکارهای تعامل بانکهای قرضالحسنه با بانکهای تجاری کشور
                        
                        91-	بررسی روشهای جدید و الگوی مطلوب مدیریت نقدینگی در بانکهای قرضالحسنه
                        
                        92-	کاربرد اقتصاد رفتاری در تحلیل رفتار مشتریان بانک 
                        
                        93-	بررسی نقش استفاده از ابزارهای نوین مالی در افزایش جامعه آماری مشتریان بانک نظیر پلتفرمها و اپلیکیشنها
                        
                        94-	شناخت مسائل مرتبط با افزایش میزان وابستگی مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید در حوزههای متنوعتر
                        
                        95-	تأثیر محدودیتهای ابزارهای نقدینگی در بانکهای قرضالحسنه نسبت به بانکهای تجاری، بر میزان ریسک نقدینگی
                        
                        96-	تحلیل هزینه-فایده در خصوص تأسیس کارگزاری بانک قرضالحسنه مهر ایران، فواید حاصل از توسعه بانک در این زمینه و مقایسه با هزینههای پرداختی به کارگزاران
                    
                        بانکداری اسلامی و مسائل فقهی
                        
                        97-	مباحث و ابهامات اساسی در نظارت شرعی در بانکهای قرضالحسنه
                        
                        98-	سنجش پیامدهای عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی بر سیاستهای پولی در نظام بانکداری اسلامی
                        
                        99-	بررسی جایگاه وجه التزام در فقه اسلامی و بانکداری قرضالحسنه
                        
                        100-	جایگاه عقد قرض و الزامات آن در استانداردهای حسابداری، حسابرسی و حاکمیتی مؤسسات مالی اسلامی (AAOIFI)
                    
                        حقوقی و مطالبات
                        
                        101-	راهکارهای پیشگیری از مطالبات غیر جاری و ارائه مدل مؤثر و بهینه وصول مطالبات
                        
                        102-	بررسی رفتار مشتریان بانک در بازپرداخت تسهیلات پرداختی و ارائه راهکارهای مناسب
                    
                        آموزش
                        
                        103-	یافتن روشهای آموزشی نوین در جهت تحول صنعت بانکداری
                    
                        آیندهپژوهی، الگوبرداری و مطالعات تطبیقی
                        
                        104-	مطالعات آیندهپژوهانه برای شناسایی کلانروندهای فناوری مرتبط با بانکهای قرضالحسنه
                        
                        105-	بررسی خدمات و محصولات بانکداری خرد در کشورهای منتخب 
                        
                        106-	بررسی تطبیقی نئو بانکها در کشورهای منتخب 
                        
                        107-	بررسی روشهای تأمین مالی خرد در کشورهای منتخب 
                        
                        108-	شناسایی کلانروندهای فناوریها و نوآوریهای بانکی در 5 سال آینده 
                        
                        109-	شناسایی ترندها و روندهای صنعت مالی و بانکی دنیا در 5 سال آینده